השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
אימונותרפיה ל-SCC

אימונותרפיה ל- SCC

תוכן עניינים

אימונותרפיה (Immunotherapy) הוא טיפול תרופתי במחלה באמצעות הגברה, השראה או דיכוי של המערכת החיסונית והוא חלק ממשפחת הטיפולים המכונים "טיפול ביולוגי" במחלת הסרטן. בכוחה של מערכת החיסון להילחם בתאים סרטניים אך בסוגי סרטן רבים התאים "מסתתרים" מהמערכת החיסונית, מקשים עליה לפעול נגדם או מפתחים עמידות בפני פעילותה.

אימונותרפיה מאפשרת למערכת החיסון לזהות את התאים הסרטניים כתאים שאינם תקינים ובריאים – לתקוף ולהרוס אותם. אימונותרפיה חוללה מהפך בטיפול במחלת הסרטן בשנים האחרונות שכן היא טיפול ממוקד יותר מהטיפולים המסורתיים (כימותרפיה והקרנות), היא משתמשת במערכת החיסון הטבעית ומראה הצלחה גם בעולם המחקר הרפואי וגם כטיפול קו ראשון או שני במגוון סוגי סרטן כולל SCC (Squamous Cell Carcinoma) במצב מתקדם.

באילו מקרים משתמשים בטיפול אימונותרפי ל-SCC?

סרטן העור מסוג SCC המאובחן בשלב מוקדם מוסר בניתוח ולרוב לא ידרוש התערבות נוספת. עם זאת, במקרים הבאים יישקל מתן טיפול נוסף אימונותרפי או אחר:

  • SCC שהתפשט באופן נרחב
  • כאשר ישנה מעורבות של בלוטות הלימפה
  • במקרים בהם התגלו גרורות באיברים אחרים
  • בגידול שחזר לאחר טיפול
  • גידול שאינו מגיב לטיפולים סטנדרטיים
  • גידול המסווג כבעל פוטנציאל גבוה להתפתחותה של מחלת סרטן מפושטת

אילו טיפולים אימונותרפיים קיימים ל-SCC ?

הטיפול האימונותרפי המקובל לסרטן מסוג SCC הוא סמיפלימאב – Cemiplimab (ליבטאיו – Libtayo). סמיפלימאב מעודדת את יכולתם של תאי מערכת החיסון לזהות את התאים הסרטניים כתאים שאינם תקינים ויש להשמיד אותם. מנגנון הפעולה של התרופה מתבסס על מניפולציה של הקולטן (חלבון) PD-1  המצוי על פני תאי ה-T של מערכת החיסון. סמיפלימאב ניתנת בעירוי למשך כ-30 דקות אחת לכ-3 שבועות.

האם אימונותרפיה יכולה להחליף את הצורך בניתוח להסרת הנגע העורי?

כאשר מתגלה נגע עורי מסוג SCC הסטנדרט הטיפולי הוא הסרה שלו בניתוח. ה- Gold Standard  הוא ניתוח מוז (נקרא גם מוהס/מוהז) – Mohs micrographic surgery. במקרים בהם מדובר בנגע שאינו נתיח בשל מיקומו, גודלו או סיבות אחרות הרופא המטפל עשוי להמליץ על טיפולים אחרים ביניהם גם אימונותרפיה. חשוב להדגיש שאימונותרפיה לא מחליפה את הצורך להסיר את הגידול במטופלים המאובחנים עם SCC בין אם מדובר על SCC שאובחן מוקדם או בשלב מתקדם של המחלה. אם ניתן להסיר את הגידול – יש להסירו.

האם ישנן תופעות לוואי לטיפול?

התגובה של כל מטופל לתרופות אימונותרפיות ייחודית לו. ישנם מטופלים החווים מעט מאוד תופעות לוואי ואחרים החווים תופעות לוואי רבות יותר. עוצמת תופעות הלוואי ומשכן גם היא אינדיווידואלית לכל אדם ולמצער, אין דרך לצפות מראש מי המטופלים יסבול מאילו תופעות ומה תהיה התגובה המדויקת. עם זאת, באופן כללי טיפול אימונותרפי נחשב לבעל סיכויים נמוכים יותר לתופעות לוואי קשות מטיפולים כימותרפיים וטיפול בקרינה.

עם זאת, ישנן תופעות לוואי נפוצות לטיפול האימונותרפי שכוללות: עייפות ותשישות, תגובה דמוית אלרגיה בעור (גרד או יובש), פעילות מוגברת של המעיים, פגיעה ברירית הפה, בחילות, כאבי שרירים, דלקות, ירידה בתיאבון והשפעה של מערכת החיסון על מערכות אחרות בגוף כגון הכבד. ניתן במקרים רבים להקל על התופעות על ידי למשל: שימוש בתרופות למניעת בחילות, מנוחה מרובה, משככי כאבים, נוגדי דלקת ועוד. במהלך הטיפול יש לדווח לרופא המטפל על כל תופעת לוואי.

מהי הפרגנוזה למי שמטופל באימונותרפיה ל-SCC?

הפרגנוזה החיובית תלויה בגורמים רבים והצלחת הטיפול משתנה מאדם לאדם. עם זאת, אימונותרפיה היא בהחלט "הדור הבא" של טיפולים במחלת הסרטן, אחוזי ההצלחה של הטיפולים מעודדים גם במי שאובחן עם SCC במצב מתקדם.

Picture of ד"ר עידו ליסי
ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs