השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
כירורגיה פלסטית משחזרת

הזרקת חומצה היאלורונית – המדריך השלם

תוכן עניינים

עור הפנים ומסגרת הפנים משתנים עם השנים ותהליכי ההזדקנות הטבעיים. שמירה על מראה צעיר, רענן, עור מתוח וזוהר הופכת למאתגרת ככל שאנו מתבגרים. הזרקת חומצה היאלורונית הוא אחד מטיפולי האנטי אייג'ינג הפופולאריים והיעילים ביותר בתחום הרפואה האסתטית להשבת חיות לעור, טיפול בקמטים ואפשרויות רבות נוספות. אך מהי בדיוק חומצה היאלורונית? למי מתאים הטיפול בהזרקת החומצה והאם התוצאות אכן כל כך דרמטיות ומרשימות?

מהי חומצה היאלורונית (Hyaluronic Acid)?

החומצה ההיאלורונית המכונה "רכיב הקסם" של עולם האסתטיקה היא למעשה חומר שגוף האדם מייצר אופן טבעי. היא קיימת בעור, במפרקים ואזור העיניים. החומצה ההיאלורונית היא מולקולה עם תכונה מאוד מעניינת – היא סופחת נוזלים, יחד עם חומצות וחלבונים נוספים היא אחראית על גמישותו של העור. עם התקדמות הגיל, גופנו מייצר פחות ופחות חומצה היאלורונית כאשר סביב גיל 40 תהליך הייצור שלה נפסק. אחת התוצאות היא מראה עור פחות גמיש, בוגר יותר ופחות רענן.

את התחליף לחומצה הטבעית שגופנו מייצר ניתן לייצר גם במעבדה במבנים מולקולריים שונים ובהרכבים בעלי סמיכות שונה. עובדה זו מאפשרת לרופא גמישות רבה בהתאמת הטיפול המדויק ביותר לכל סיטואציה. כיום, בעזרת פיתוחן של חומצות היאלורוניות מתקדמות טיפולי האנטי אייג'ינג יעילים מתמיד עם תוצאות מרשימות וטבעיות מאי פעם.

איך טיפול בהזרקת חומצה היאלורונית מצעיר את הפנים?

כדי להילחם בפגעי השנים ולהחזיר לעור מראה צעיר, מתוח יותר ומטופח מזריקים חומצה היאלורונית אל השכבות העמוקות של העור שם היא סופחת נוזלים, מעודדת ייצור קלוגן ואלסטין ומחזירה לעור את החיות והמראה המתוח. בעזרת הזרקת חומצה היאלורונית אפשר לא רק לשפר את המראה הכללי של העור אלא גם לטפל בנקודות ספציפיות למשל טשטוש קמטים, שינויי פרופורציה של האף, הרמת לחיים נפולות ועוד. החומר טבעי לגופנו והטיפול בו מאוד אפקטיבי ועם תוצאות מרשימות.

באילו אזורים ניתן להזריק חומצה היאלורונית?

האזורים הנפוצים הם:

  • מילוי השפתיים – תיקון שפתיים לא סימטריות ומילוי שפתיים דקות.
  • רקות – מילוי הרקות וקצה הגבה ליצירת מראה ערני וצעיר יותר.
  • קפל נאזולביאלי – מילוי והחלקת הקמטים המופיעים מזווית האף לזווית הפה, מהלחיים לשפה העליונה.
  • קמטי מריונטה – עידון הקמטים הנמשכים מטה מזווית הפה אל קו הלסת.
  • האף – בעזרת חומצה היאלורונית ניתן לשנות את הפרופורציות של האף ולפסל אותו, לתקן ליקויים מבניים, אסימטריה ובמקרים מסוימים אפילו לייתר את הצורך בניתוח אף.
  • הסנטר – מילוי שקע הסנטר, הוספת נפח והרמת הסנטר.
  • לחיים – הרמת לחיים נפולות, מילוי קמטים עמוקים ויצירת מראה עור צעיר יותר, מלא וגמיש.
  • "קמטי חיוך" בצידי הפה – להחלקת הקמטים האופייניים בצידי הפה.

בחומצה היאלורונית ניתן להשתמש גם לעידון גב כף היד, בצוואר ובקו הלסת, למילוי וטשטוש צלקות ומילוי שקעי העיניים ועוד אפשרויות רבות נוספות.

מהם סוגי החומצה ההיאלורונית הנמצאים בשימוש? איך בוחרים את הסוג הנכון?

חומצה היאלורונית היא למעשה שם כולל למספר תרכובות המשמשות להצערת ופיסול הפנים השונות זו מזו בהרכבן ומטרתן. חלקן מימיות יותר, חלקן קשיחות, חלקן כוללות חומרים נוספים המעודדים התחדשות של העור, ייצור קלוגן ואלסטין ותכונות נוספות. הרופא בוחר את סוג החומר המוזרק בהתאם לאזור הטיפול, איכות העור של המטופלת, המבנה האנטומי הייחודי לכל אחת, התוצאות הרצויות ולאור ניסיונו ומומחיותו. הסוגים הנפוצים של חומצה היאלורונית הם:

  • רסטליןRestylane – חומר מילוי העשוי ממרכיבים שאינם מן החי (למעשה טבעוני), מפחית את הסיכוי לתגובה אלרגית (עוד על תופעות לוואי וסיכונים של הטיפול בהמשך) ומתאים במיוחד עבור החלקת וטשטוש קמטים, מילוי שקעי עיניים, עצמות לחיים ושפתיים.
  • בולטרו Belotero – חומר המתבסס על וטכנולוגיית CPM מתקדמת המאפשרת קשירת מולקולות שיוצרות גמישות ונפח עשיר. כולל מספר חומרים כשלכל אחד מטרה שונה ביניהם: בלוטרו באלאנס לטיפול בקמטים וצלקות אקנה, בלוטרו סופט להשבת נפחים ומוצקות לעור ועוד.
  • פרופילו Profhilo – ריכוז גבוה של חומצה היאלורונית בעל השפעה על תהליך ייצור הקלוגן והאלסטין המביא להתחדשות מטיבה של העור. מתאים לא רק למילוי קמטים אלא גם להשלמת נפחים וחידוש והצערה של העור.
  • סטילאז' Stylage – תרכובת חומצה היאלורונית המכילה אנטיאוקסידנטים אשר מסייעים בייצוב החומצה והופכים אותה לעמידה יותר לתהליכי הספיגה הטבעיים. סטילאג' מתאימה למילוי קמטים, הדגשת עצמות לחיים, עיצוב והגדלת שפתיים ושיפור מראה עור והאלסטיות שלו.

בנוסף לחומצה היאלורונית, בטיפולי אנטי אייג'ינג מתקדמים ניתן לשלב חומרים כדוגמת סקולפטרה Sculptra, חומר חדשני המכיל חומצה פולילקטית שמעודדת ייצור קלוגן, אלסטין והתחדשות טבעית של העור וחומרים נוספים שמטרתם להאט את תהליכי ההזדקנות של העור ולהשיב לו מראה זוהר וצעיר יותר.

למי מתאים הטיפול בחומצה היאלורונית?

אחת השאלות המרכזיות בנוגע לטיפול בחומצה ההיאלורונית נוגע למי הוא מתאים ומתי העיתוי הנכון להתחיל לסייע לעור הפנים במלחמה כנגד פגעי הגיל. עקרונית, ניתן לעבור טיפול בחומצה בכל גיל אך הזרקת חומצה היאלורונית מתאימה במיוחד עבור נשים (וגברים כמובן) בשנות ה-30 וה-40, בגילאים בהם העור מפחית את ייצור הקלוגן, מתחיל לאבד מנפחו והמראה המתוח, כאשר מתחילים להופיע קמטים והמראה הכללי של הפנים הופך פחות רענן. בנוסף לשימוש בחומצה היאלורונית להשבת מראה פנים זוהר וצעיר יותר אפשר להיעזר בה לשינוי מבני של הפנים למשל לפיסול האף, להחזיר נפחים לפנים לאחר ירידה דרסטית במשקל, ליצירת מראה לחיים מלא ומורם וגם לטיפול בצלקות אקנה שקועות ואופציות רבות נוספות.

מהן ההכנות לקראת הזרקת חומצה היאלורונית?

מכיוון שמדובר על טיפול פשוט וקל מאוד עבור המטופלת, אין צורך בהכנות מיוחדות לקראתו. אין צורך לשנות דבר בשגרת החיים, להיות בצום, להימנע משימוש במוצרי קוסמטיקה וכדומה. אפשר לעשות את הטיפול בכל שעה ביום שנוחה למטופלת והוא אינו דורש התכוננות מיוחדות. עם זאת, מומלץ שלא לעשות את טיפול כאשר העור סובל מכוויות שמש ויש להסיר איפור לפני הטיפול. מעבר לכך ההליך מהיר, פשוט ועם תוצאות מרשימות.

כיצד מתבצעת ההזרקה?

הטיפול בחומצה היאלורונית נעשה על ידי הזרקת החומר אל האזור הנבחר. לרוב מספיק אלחוש בקרם בלבד אך במקרים מסוימים יש צורך בהרדמה מקומית. ההזרקה עצמה נעשית באופן איטי, מדויק וזהיר תוך הקפדה על סימטריה והפחתת אי נוחות. באזורים קטנים הרופא ישתמש במחט דקיקה וזעירה המאפשרת דיוק מרבי. באזורים גדולים יותר ניתן להשתמש בקנולה (צינורית דקה). כל ההליך נמשך בין 15 דקות לכחצי שעה בלבד. לאחר הטיפול האזור מחוטא היטב באלכוהול והמטופלת יכולה להמשיך בשגרת יומה.

האם ישנן תופעות לוואי? למה לצפות אחרי הטיפול?

תופעות הלוואי של הזרקת החומצה מעטות וכוללות אדמומיות קלה, נפיחות ולעיתים שטף דם באזור ההזרקה ואי נוחות קלה. אלו יעברו לאחר כיום-יומיים ועד שבועיים מיום הטיפול. מרבית המטופלות לא מרגישות צורך במנוחה בבית או נטילת משככי כאבים, תופעות הלוואי כאמור מעטות, קלות ועוברות תוך זמן קצר.

מהן ההנחיות לאחר הזרקת חומצה היאלורונית?

כדי לתמוך בהצלחת הטיפול מומלץ לא לגעת באזור ההזרקה יותר מידי, לא לשפשף או לגרד ולהיזהר מחבלות. בנוסף, רצוי לא להיחשף לשמש ולא לטבול במים חמים מאוד (פושרים אפשר). כמו כן, רצוי לא לצרוך מוצרי טבק או אלכוהול לאחר הטיפול ולהימנע מטיפולים קוסמטיים נוספים כשבועיים לאחר ההזרקה. מעבר לכך, אפשר לחזור לשגרת החיים הרגילה הכוללת כל פעילות מכל סוג כולל עבודה, פעילות גופנית, מטלות הבית וכן הלאה.

מהם היתרונות של הזרקת חומצה היאלורונית?

לטיפול בחומצה היאלורונית מספר יתרונות:

  • נמצאת באופן טבעי בגופנו – חומצה היאלורונית נמצאת בגוף האדם באופן טבעי כך שאין מדובר על חומר כימי זר לכן, הסיכוי לפתח תגובה שלילית נמוך מאוד.
  • תוצאות מרשימות – בידיו של רופא מיומן, התוצאות של הזרקת חומצה היאלורונית מרשימות, מדויקות ויכולות להוריד שנים ממראה הפנים.
  • מיעוט תופעות לוואי – תופעות הלוואי של ההזרקה מעטות וחולפות מעצמן ללא כל התערבות לאחר כמה ימים עד שבוע-שבועיים בלבד.
  • אין צורך בשינוי שגרת החיים – הטיפול נחשב לקל מאוד עבור המטופלת, אין צורך בהכנות מיוחדות לפניו ואין הנחיות מרובות אחריו. אפשר לעשות את הטיפול בכל זמן במהלך היום ולחזור לשגרת החיים מיד אחריו.
  • דיוק מקסימלי – עצם העובדה שמדובר על טיפול בהזרקה מאפשרת לרופא דיוק מקסימלי ברמת המילימטר כך שניתן לפסל את הפנים באזורים ספציפיים, ליצור אפקט הצערה מותאם אישית לכל מטופלת ורצונותיה.
  • וורסטיליות – שלא כמו סוגי הזרקות וטיפולי אנטי אייג'ינג אחרים, בחומצה היאלורונית ניתן להשתמש כמעט בכל אזור בפנים, מדובר על חומר מאוד וורסטילי ויעיל לו שימושים רבים גם ברפואה הכללית.
  • ניתן לתקן את התוצאות במידת הצורך – במידה והמטופלת לא מרוצה מהתוצאות ניתן להזריק חומר הנוגד את החומצה לתיקון או ביטול של ההשפעות שלה.

האם ישנם חסרונות?

החיסרון המרכזי של טיפול בחומצה היאלורנית הוא העובדה שהתוצאות אינן קבועות. כמו טיפולי אנטי אייג'ינג רבים יש לחזור על הטיפול כדי להמשיך ליהנות מהתוצאות לשנים ארוכות. מעבר לכך, הטיפול בטוח מאוד, אפקטיבי ועם תופעות לוואי מעטות.

האם ישנם סיכונים בהזרקת חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית נמצאת בשימוש משנות ה-90 של המאה הקודמת במדינות רבות בעולם ובהצלחה גדולה. הטיפול בה נחשב לבטוח מאוד ועם סיכונים מעטים. מאחר והיא נמצאת בגופנו באופן טבעי הסיכוי לתגובה אלרגית נמוך ומרבית המטופלות מגיבות מצוין להזרקת החומצה ומרוצות ממיעוט תופעות הלוואי והתוצאות האסתטיות. עם זאת, כבכל הליך של הזרקה ישנו סיכון נדיר לזיהום. בנוסף, לעיתים רחוקות יכולה להיווצר גבשושיות באזור, אסימטריה, נמק ועיוורון. אלו אינם שכיחים כלל וכלל וגם מקרים נדירים אלו מטופלים בצורה שמרנית על ידי הרופא.

תוך כמה זמן רואים את התוצאות?

את ההשפעות של החומצה ההיאלורונית רואים מיד לאחר ההזרקה. אך את התוצאות הסופיות רואים לרוב לאחר כשבועיים. בזמן זה החומצה סופחת נוזלים, מתפזרת ומתייצבת. בנוסף, תיתכן נפיחות באזור ההזרקה שמשפיעה זמנית על תוצאות הטיפול. בדרך כלל בתום כשבוע – שבועיים אכן אפשר לראות את השינוי שהרופא כיוון אליו.

לכמה זמן מחזיקות התוצאות של הזרקת חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית נספגת בגוף עם הזמן כך שתוצאות הטיפול אינן קבועות. קצב הספיגה תלוי בגורמים רבים: אזור ההזרקה, אופי ואיכות החומר המוזרק, קצב חילוף החומרים האינדיבידואלי לכל אדם, השפעות הורמונליות, אורח חיים ואופן ההזרקה (התלוי רבות ברופא וניסיונו). ישנם מקרים בהם התוצאה מחזיקה מעל שנה אך לרוב יש צורך לחזור על ההזרקה אחת לכשישה חודשים ועד שנה כדי להמשיך ליהנות ממראה פנים צעיר ואסתטי.

תשובות לשאלות נפוצות:

מי מוסמך להזריק חומצה היאלורונית?

בישראל, רק רופא (MD) או רופא שיניים בעל רישיון לעסוק ברפואה מורשה לבצע הזרקה של חומצה היאלורונית (וגם סוגי הזרקות אחרים). כמובן שמוטב כי הרופא יהיה מומחה ברפואה פלסטית שעבר הכשרה בתחום טיפולי אנטי אייג'ינג בהזרקות, מחזיק בראייה אסתטית מפותחת ובעל בניסיון בהזרקת חומרי מילוי ופיסול הפנים.

במה הזרקת חומצה היאלורונית שונה מהזרקת בוטוקס?

חומצה היאלורונית ובוטוקס משמשים לטיפול בקמטים והצערת עור הפנים, שני החומרים מוחדרים אל העור על ידי הזרקה. אך כאן תם הדמיון ביניהם. מדובר בשני חומרים בעלי הרכב כימי שונה לחלוטין והשפעה אחרת לגמרי. בוטוקס הוא רעלן שמטרתו לגרום לשיתוק עדין של שרירים המובילים להיווצרותם של קמטים, בעיקר בחלק העליון של הפנים. הבוטוקס גורם לרפיון השריר היוצר את קמטי ההבעה, האפקט מחזיק מעמד בין ארבעה לשישה חודשים במרבית המקרים. לעומת זאת, חומצה היאלורונית אינה משפיעה על שרירי הפנים אלא משמשת להוספת נפחים, היא חומר הנמצא באופן טבעי בגוף האדם ומתאימה למגוון שימושים בכל חלקי הפנים, תקופת ההשפעה היא בין שישה חודשים לכשנה.

האם ישנה הגבלת גיל לטיפול בחומצה היאלורונית?

עקרונית, כל עוד הבריאות הכללית טובה וכאשר אין מניעה לעבור הליך קוסמטי בהזרקה לעור הפנים (למשל בזמן היריון) אפשר לבצע אותו מגיל 18 ועד גיל 120.

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית | 
מנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs