השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
מה ההבדל בין BCC ל- SCC

מה ההבדל בין BCC ל- SCC?

תוכן עניינים

BCC הן ראשי תיבות של Basal Cell Carcinoma – קרצינומת תאי הבסיס בעוד ש-  SCC הן ראשי תיבות של Squamous Cell Carcinoma  – קרצינומת של תאי הקשקש. אלו שני סוגים נפוצים של סרטן העור להם דמיון רב אך גם הבדלים מהותיים.

BCC מול SCC – תסמינים ואבחון

התסמינים של קרצינומת תאי הבסיס BCC וקרצינומת של תאי הקשקש SCC לרוב אינם מורגשים, במיוחד בשלבים הראשוניים להתפתחות המחלה. המטופל לא ירגיש כאב או תחושת חולי, אין עלייה בחום הגוף או תסמינים כלליים אחרים. הסימן הברור ביותר הוא נגע עורי אופייני:

  • BCC– פצע פתוח שאינו מחלים ועשוי גם לדמם, נגע עורי מגורה ואדום, בליטה בעור בגווני אדום או ורוד, גידול עורי מורם בצורה אסימטרית ולעיתים עם כלי דם במרכזו, נגע דמוי צלקת הנראה מבריק, צהבהב או לבן.
  • SCC– בליטה או גוש הגדלים במהירות עם שוליים קשים והילה אדמדמה, נגע עורי מחוספס, גידול שאינו מתרפא ומדמם, נגע בציפורן, כיב או פצע בצלקת קיימת, יבלת המכוסה בשכבה קליפתית.

מרבית המטופלים מאובחנים עם סוגי סרטן אלו בבדיקה שגרתית של רופא עור. חשוב מאוד לציין של- BCC ו- SCC צורות רבות וביטוי עורי שיכול להשתנות ממטופל למטופל. הנגע העורי יכול להיות בולט, מגרד, לדמם או להיות מלווה בתופעות אחרות או להופיע במקום נסתר וללא כל תסמין כלל. לכן, ישנה חשיבות גדולה לבדיקות תקופתיות אצל רופא עור לזיהוי ואבחון מדויק של נגעים עוריים.

האם SCC  מסוכן יותר מ-BCC?

BCC נחשב לסוג סרטן שאינו אגרסיבי מכיוון שהוא נוטה שלא לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים. סוג זה של סרטן הופך גרורותי רק בכ-1 עד 2 אחוז מהמקרים המאובחנים. לעומת סוגי סרטן בכלל וסוגי סרטן עור בפרט מדובר על סיכוי נמוך. לעומת זאת, SCC נוטה לשלוח גרורות לבלוטות הלימפה ואיברים אחרים בכ-4 עד 5 אחוז מהמקרים ולכן הוא נחשב למסוכן יותר מ-BCC. בנוסף, ישנו סוג של סרטן לו מאפיינים המשותפים הן ל-BCC והן ל-SCC בשם באזוסקאומוס (Basosquamous)  לו סיכוי של בין 5 ל-10 אחוז לשליחת גרורות לאיברים מרוחקים. במקרים אלו מתייחסים לממצא כ-SCC. יש לציין כי גם SCC וגם BCC מחייבים טיפול בנגע הן בשל סיכוי להתפשטות הסרטן והן בשל פוטנציאל לנזק לרקמות הסמוכות לגידול. במקרים בהם גודלו של נגע מסוג SCC, מיקומו ומאפיינים נוספים דורשים זאת המטופל יופנה להערכה של אונקולוג שתכלול גם בדיקות הדמיה כגון אולטרסאונד ו-CT.

BCC מול  SCC – טיפול

סוג הטיפול, משכו והאם הוא יכלול טיפול אונקולוגי תלוי בסוג הסרטן, גודלו, מיקומו, סיווגו ודרגת החומרה שלו. הטיפול הראשוני המקובל הוא ניתוח לכריתת הגידול כאשר הסטנדרט הטיפולי הגבוה ביותר הוא ניתוח מוז (נקרא גם מוהס/מוהז – Mohs micrographic surgery). במהלך ההליך המנתח מסיר את הגידול עם שוליים מינימליים ככל האפשר. ההליך מאפשר זיהוי בזמן אמת של שולי הגידול והסרה מדויקת מאוד שלו. במקרים בהם ניתוח מוז מתאים אחוזי ההצלחה שלו מגיעים ל-99% . ניתן להסיר נגע עורי מסוג BCC או SCC גם בשיטות כירורגיות אחרות וגם בשיטות שאין כירורגיות. סוג הטיפול להסרת הגידול מותאם אישית לכל מטופל בהתאם לגילו, מצבו הבריאותי הכללי ופרמטרים נוספים. לעיתים יהיה צורך להוסיף טיפולי קרינתי משלים ל scc גם אחרי שהגידול הוצא בשלמות בניתוח מוז. במידה ומדובר על סרטן שהתפתח לכדי מחלה גרורותית, יעורב אונקולוג להמשך בירור וטיפול בנוסף להסרת הנגע בניתוח.

טיפול ב-SCC ו-BCC במקרים בהם הסרת הגידול אינה אפשרית

ישנם מקרים של SCC  או BCC שאינם נתיחים בשל גודלו של הגידול או מיקומו. במקרים אלו יבחנו אפשרויות טיפוליות אחרות הכוללות טיפול בקרינה או אימונותרפיה.

ב-SCC הטיפול המקובל הוא בסמיפלימאב (Cemiplimab) תרופה אימונותרפית המעודדת את המערכת החיסונית להילחם בגידול. הטיפול ניתן בעירוי לווריד אחת לכשלושה שבועות בהתאם להנחיות הרופא המטפל.

במקרים של BCC שאינו ניתן להסרה בניתוח הטיפול המקובל הוא טיפול בקרינה ו/או ויסמודג'יב Vismodegib)). התרופה חוסמת פעילות של חלבון מסוים המעודד את התפתחותו של הגידול הסרטני. הטיפול ניתן בכמוסות לבליעה במינון הנקבע על ידי הרופא המטפל. את הטיפול יש להמשיך כל עוד הוא מוכיח את יעילותו בעיכוב הגידול הסרטני.

BCC מול  SCC – פרגנוזה

סיכויי ההחלמה עבור מי שאובחן עם BCC  או SCC מצוינים כאשר הגידול זוהה, אובחן וטופל בשלב מוקדם. לרוב ההחלמה מהניתוח להסרת הנגע מהירה ולא כוללת תופעות לוואי מיוחדות. במקרים נדירים בהם הסרטן לא אובחן בזמן ויש צורך בטיפולים אונקולוגיים או משלימים אחרים סיכויי ההחלמה תלויים רבות בחומרת המחלה. בנוסף, מי שאובחן עם BCC או SCC בעבר נמצא בסיכון מוגבר לחלות שוב ולכן עליו להיות במעקב כפי שיקבע על ידי הרופא המטפל. זיהוי מוקדם של נגע עורי כסרטני וטיפול מהיר ונכון הם הדרך הטובה ביותר לפרוגנוזה חיובית במקרים של BCC ו-SCC .

Picture of ד"ר עידו ליסי
ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs