השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
מחלת בואן

מחלת בואן (Bowen's Disease)

תוכן עניינים

נגעים עוריים מסוגים שונים יכולים להופיע כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי, רובם אינם מסוכנים ואינם מהווים פגיעה אסתטית משמעותית. לצד נגעים "תמימים" יכולים להופיע גם גידולים הדורשים התייחסות מיוחדת מחשש להיותם טרום סרטניים או סרטניים. אחד מסוגי הנגעים הדורשים אבחון מדויק וטיפול מכונה מחלת בואן. מהי מחלת בואן? כיצד מבחנים וכיצד מטפלים?

מהי מחלת בואן?

מחלת בואן הוא מצב בו תאי סרטן קשקשיים מתרבים בשכבה העליונה של העור, האפידרמיס אך אינם חודרים לשכבות העמוקות של העור. במרבית המקרים מחלת בואן נראית כנגע בודד בגוון אדום-חום, יבש וקשקשי הדומה במראהו לפסוריאזיס או אקזמה. במקרים מסוימים הנגע עשוי להיות בגוון לבן או צהבהב. הנגע שטוח או מוגבה מעט, עשוי לגרד אך אינו מדמם. גודלו של הנגע העורי הוא החל מכמה מילימטרים ויכול להגיע לכמה סנטימטרים. שולי הנגע לרוב אינם אחידים. כ-15% מהסובלים ממחלת בואן יפתחו נגעים מרובים. מרבית הנגעים מופיעים באזורים החשופים לקרינת השמש: הפנים, המחשוף, גב כף היד וכדומה.

מהם גורמי הסיכון?

הסיבה המדויקת להתפתחותה של מחלת בואן אינה ידועה אך ישנם מספר גורמי סיכון:

  • חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת UV שמקורה מן השמש או מיטות שיזוף.
  • בעלי עור בהיר.
  • גיל מתקדם.
  • מדוכאי חיסון נמצאים בסיכון מוגבר לפיתוח המחלה.
  • HPV
  • חשיפה כרונית לארסן שמקורו למשל במי שתייה המזוהמים בארסן, קרבה לאזורי תעשייה ועישון מוצרי טבק.

כיצד מאבחנים מחלת בואן?

האבחון נעשה על ידי מומחה ברפואת עור על פי הסימנים הקליניים המאפיינים את המחלה. מכיוון שהנגעים במחלת בואן יכולים להיות דומים לאקזמה או פסוריאזיס, במקרים מסוימים מטופלים ראשית מקבלים טיפול טופיקלי (במשחה). כאשר זה מתברר כלא יעיל, רופא העור ימשיך בבירור מעמיק יותר עד לאבחנה של מחלת בואן. אבחנה מדויקת תינתן לאחר ביופסיה.

האם מדובר על גידול סרטני?

מחלת בואן מסווגת כסרטן SCC (קרצינומת תאי קשקש Squamous Cell Carcinoma) בלתי פולשני (In situ) או כמצב טרום סרטני. כאשר הגידול אינו מטופל בזמן הוא עשוי להתפתח ל-SCC. לכן, כאשר מופיע נגע עורי חשוד, כאשר ישנו שינוי בנגע עורי קיים או כאשר מופיעים תסמינים העלולים להעיד על מחלת בואן יש לגשת לבדיקת רופא עור ללא דיחוי לקבלת אבחנה מדויקת וטיפול מתאים.

כיצד מטפלים במחלת בואן?

שלא כמו קרטוזה אקטינית בה ניתן בד"כ לטפל בעזרת משחות או קריותרפיה, הטיפול במחלת בואן תלוי במידה רבה במיקום הגידול, גודלו ועוביו, גילו של המטופל והבריאות הכללית. ההתמקדות היא בהסרת הנגע העורי על שוליו, לרוב בניתוח. במקרים רבים ובמיוחד כאשר הנגע מופיע בפנים הטיפול המועדף הוא בניתוח מוז (נקרא גם מוהס/ מוהז – Mohs micrographic surgery) לו אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד העומדים על כ-99%.

מהי הפרגנוזה למי שעבר טיפול במחלת בואן?

נגע שהוסר בניתוח מוז לא צפוי לחזור, אחוזי ההצלחה הם כ-99%. לאחר הסרת הנגע בשיטות אחרות ישנו סיכוי לצמיחה מחודשת וצורך בטיפול חוזר. כאשר מחלת בואן מאובחנת בזמן ומטופלת ניתן לעצור את התפתחותה לכדי סרטן מסוג SCC, למנוע נזק לרקמות בעקבות הגידול והתפתחותה של מחלת סרטן מפושטת.

Picture of ד"ר עידו ליסי
ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs