השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
ניתוח מוז באף

ניתוח מוז באף (Mohs Micrographic Surgery)

תוכן עניינים

האף הוא איבר מורכב, הוא בנוי משלד תחתון ורקמת סחוס המכוסה בעור. כמו כן, עוביו של העור המכסה את האף משתנה בין חלקיו השונים. בנוסף להיותו חלק מרכזי בפנים הנראות שלו חיונית לשמירה על אסתטיקה. האף הוא גם איבר ההרחה וחלק ממערכת הנשימה. כל ניתוח המבוצע באף חייב לקחת בחשבון הן את הפן האסתטי והן את התפקודי. כאשר מדובר על הסרה של נגע עורי באף, במיוחד נגע סרטני, ה-Gold Standard הוא ניתוח מוז (Mohs Micrographic Surgery) המכונה גם ניתוח מוהס או מוהז. כיצד מתבצע ניתוח מוז באף? מה היתרונות שלו ומהי הפרגנוזה למי שעבר הסרת גידול באף בניתוח מוז?

כיצד מתבצע ניתוח מוז באף?

ניתוח מוז מבוצע ברוב המקרים בהרדמה מקומית. הניתוח מתחיל בהסרה של הגידול לצד שוליים מינימליים. הפצע הניתוחי נחבש והמטופל מתבקש לגשת לחדר ההמתנה. בזמן ההמתנה, הרקמות שהוסרו עוברות בדיקה על ידי מנתח המוז עצמו. אם נמצאו תאים סרטניים בשולי הגידול המנתח יסיר שכבה נוספת. כך חוזר חלילה עד להסרה מלאה של הגידול. מטבע הדברים לא ניתן לדעת מראש את גבולות הגידול, ייתכן שיהיה צורך במספר "סבבים" להסרת הגידול במלואו.

מדוע דווקא ניתוח מוז באף? מה היתרונות של ניתוח מוז על פני הליכים אחרים?

לניתוח מוז, במיוחד באזורים בולטים ורגישים אסתטית כמו הפנים יש יתרונות רבים:

  • שיעור הצלחה של כ-99% בהסרת הנגע בגידולים מסוג SCC ו-BCC
  • הסרה מינימלית של רקמות סמוכות לגידול ושמירה על אסתטיקה של האף
  • הרדמה מקומית
  • במרבית המקרים נדרש הליך יחיד ללא צורך בביקור חוזר בחדר הניתוח
  • שוליים נקיים ביום הניתוח

בנוסף ליתרונות הנ"ל, לניתוח מוז באף יתרון משמעותי מאוד על פני שיטות אחרות מבחינת התוצאות האסתטיות. בידיו של מנתח מוז מנוסה ניתן להגיע לתוצאה אסתטית מרשימה, כולל שחזור של האף במידת הצורך.

שחזור האף לאחר ניתוח מוז

שחזור מורכב של האף מחייב במרבית המקרים ניתוח מוז. הסיבה לכך היא שאך ורק בניתוח מוז ניתן להבטיח הגעה לשוליים נקיים בכ-99% מהמקרים. מובן שאין טעם בביצוע שחזור מורכב רק כדי לגלות במועד מאוחר יותר שהגידול לא הוסר בשלמותו. היקף ואופי השחזור תלוי בגודלו של הנגע שמוסר, המיקום שלו, גילו של המטופל ומצבו הבריאותי הכללי ושיקולים אסתטיים. הרופא המנתח יכול לנייד רקמה מאזור אחד באף לאחר, מאזור הלחי, המצח או הצוואר, להשתמש בשתלי עור ואף בסחוס מאזור אחר בגוף לחיזוק המבנה של האף. ישנם מטופלים שיוכלו לעבור שחזור מיד לאחר ניתוח המוז ואילו במקרים אחרים יש צורך בהליך נפרד.

סוגי שחזורים לאחר ניתוח מוז באף

במסגרת ההכנות לניתוח, המנתח יסביר למטופל את האפשרויות השחזוריות הרלוונטיות לו, את היתרונות והחסרונות של כל שיטת שחזור, סיכויי ההצלחה, התוצאות האסתטיות הצפויות וזמן ההחלמה. לאחר דיון משותף, תתקבל החלטה בדבר שיטת השחזור. האפשרויות במקרה של שחזור אף לאחר ניתוח מוז כוללות:

  • ריפוי משני – בנגעים קטנים שטחיים, לאחר ניתן מוז ייתכן שלא יהיה צורך בשחזור בשל היכולת של המנתח להסיר את הגידול בשלמותו ועדיין לשמר מספיק רקמה כדי לאפשר לפצע הניתוחי להתאחות עצמונית.
  • תפירת הפצע הניתוחי – זה הוא השחזור הפשוט ביותר, סגירה של הפצע הניתוחי בתפרים. נעשה כאשר מדובר על הסרה של נגע קטן במיוחד ואין חוסר עור משמעותי בתום הניתוח.
  • שתל עור בעובי מלא – במקרים בהם לא ניתן לסגור את הפצע הניתוחי בתפרים בשל גודלו והחשש מפגיעה אסתטית, ישנה אפשרות של השתלת עור. שתל עור מלא כולל את כל שכבות העור (כולל זקיקי השערה). שתלי עור לאזור הפנים נלקחים לרוב מעור אחורי או קדמי לאוזניים. המנתח מסיר את כמות העור הרצויה, סוגר את האזור בתפרים (נסתרים ככל הניתן) ומנייד את הרקמה שהוסרה לאזור הפצע. שתל עור אינו מתאים במקרים בהם יש צורך בכיסוי עצם, סחוס או גידים.
  • מתלים מקומיים – מתלה עור היא פיסת עור משוחררת המעוגנת בדופנה. בסיס החיבור מאפשר לשמר אספקת דם למתלה התורמת להחלמה מיטבית של האזור המשוחזר. את החלק המשוחרר, הרופא המנתח יכול לנייד על ידי סיבוב, היפוך או משיכה לכיוון הפצע הניתוחי וכך לכסות את העור החסר. מתלה מקומי יכול לשמש לכיסוי עצם, גידים או סחוס ולרוב מספק תוצאה אסתטית טובה יותר משתל עור.
  • מתלה עור מרוחק – כאשר לא ניתן לנייד רקמת עור מאזור סמוך לאף, ניתן להשתמש במתלה מאזור מרוחק יותר. במקרה זה, המנתח יעביר את המתלה מעל רקמה בריאה וייצור גשר זמני בין המתלה לאזור המשוחזר. לאחר תקופת החלמה של כשבועיים מנתקים את המתלה. בתקופת ההחלמה בהחלט ישנו שינוי מהותי במראה הפנים אך לאחר סיום השחזור, במרבית המטופלים, מתלה עור מרוחק מספק תוצאות אסתטיות טובות מאוד.
  • מתלה חופשי – במקרים בהם לא ניתן להעביר רקמה ממקום סמוך, או כאשר השחזור הנדרש משמעותי מאוד ישנה אופציה של שימוש במתלה חופשי. מדובר על ניתוח פלסטי מורכב מאוד במהלכו מניידים רקמות יחד עם כלי הדם והעצבים ממקום אחד בגוף לאחר. השימוש בטכניקה זו אינו נפוץ ושמור למקרים בהם מדובר על שחזור גדול ומורכב במיוחד.

 

מהי הפרגנוזה למי שעבר ניתוח מוז באף?

שיעור ההצלחה של ניתוח מוז הוא כ-99% (!), סיכויי ההחלמה הם הגבוהים ביותר מבין השיטות הכירורגיות, במיוחד במקרים של נגעים מסוג BCC I-SCC. התוצאות האסתטיות הצפויות הן הטובות ביותר בשל האפשרות להסרה מינימלית של רקמות באזור וביצוע שחזור. עם זאת, יש לזכור כי מי שאובחן עם סרטן העור נמצא בקבוצת סיכון לחלות בו שוב ולכן ישנה חשיבות גדולה לשמירה על העור מפני קרינת השמש, שמירה כללית על בריאות טובה ועל הנחיות הרופאים, במיוחד הגעה לבדיקות תקופתיות. גילוי מוקדם של נגע שחזר יכול במקרים רבים לאפשר טיפול שמרני ואף להציל חיים.

Picture of ד"ר עידו ליסי
ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs