השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
צלקת לאחר ניתוח מוז

צלקת לאחר ניתוח מוז

תוכן עניינים

כאשר מדובר על הסרה של נגע עורי סרטני מסוג BCC ו-SCC, ה-Gold Standard הוא ניתוח מוז (Mohs Micrographic Surgery) המכונה גם ניתוח מוהס או מוהז. אחוזי ההצלחה בהסרה מלאה של הגידול על שוליו בשיטה זו עומדים על כ-99%. ניתוח מוז היא השיטה המועדפת להסרת גידולים באזורים רגישים אסתטית כגון הפנים, גב כף היד, החזה והזרועות בשל האפשרות להסרה מדויקת מאוד ומינימלית של רקמות. אך האם בכל זאת נותרת צלקת לאחר ניתוח מוז? האם אפשר לדעת מראש כיצד היא תיראה?

האם נשארת צלקת לאחר ניתוח מוז?

כל חיתוך בעור מותיר אחריו סימן, כך גם לאחר ניתוח מוז. אחד היתרונות הגדולים של ניתוח בשיטה זו הוא יצירת פצע ניתוחי מינימלי ככל האפשר, לכן הצלקת הסופית צפויה להיות קטנה יותר מאשר לאחר הסרה של נגע עורי בשיטות אחרות.

האם לשיטת הסגירה של הפצע הניתוחי יש השפעה על מראה הצלקת?

שיטת הסגירה של הפצע הניתוחי נקבעת על ידי מנתח המוז בהתאם לכמות וסוג הרקמות שהוסרו, מיקום הפצע הניתוחי, צורך בשחזור והתוצאה האסתטית הרצויה. ישנן מספר אפשרויות כולל שימוש בתפרים, שחזור בעזרת שתל עורי, שחזור באמצעות מתלה וריפוי משני. המנתח יסביר למטופל את היתרונות והחסרונות של כל שיטה המתאימה למקרה הספציפי שלו, וכיצד הן צפויות להשפיע על המראה הסופי של האזור המנותח.

האם אפשר לצפות מראש בוודאות את גודל הצלקת? הצבע שלה? המרקם?

ככלל אצבע, אורך הצלקת הצפויה יהיה פי 3-5 יותר ארוך מקוטר החוסר שייווצר, לא ניתן להאריך מראש מה יהיה גדול החוסר הסופי לכן לא ניתן לצפות מראש את גודל הצלקת ואת מאפייניה המדויקים של הצלקת שתיווצר לאחר ניתוח מוז. יש לכך מספר סיבות:

  • הדרך היחידה לקבוע את שולי הגידול בוודאות גבוהה היא במהלך ניתוח מוז. הרקמות המוסרות נבדקות בזמן אמת על ידי מנתח המוז בדיוק למטרה זו – הסרה מקסימלית של רקמה סרטנית לצד הסרה מינימלית של רקמות בריאות. אין דרך לדעת מראש מה עומקו ורוחבו של הגידול עד לסיום ההליך. לכן אין לדעת מראש את גודלה של הצלקת.
  • גיל, גוון עור ובריאות כללית גם הם גורמים המשפיעים על צבען ומרקמן של צלקות. בעלי גוון עור כהה נוטים לפתח צלקות בולטות יותר, ככל שגיל המטופל נמוך יותר כך לעור נטייה להחלים טוב יותר. ישנם גם מצבים בריאותיים כלליים המשפיעים על העור ויכולת הריפוי שלו כולל המראה והתחושה של צלקות לאחר ניתוח ויש להתייעץ על כך עם הרופא המנתח.
  • סיבוכים כגון זיהום, אספקת דם לקויה לאזור הפצע (למשל בקרב מעשנים) גם להם השפעה על המראה הסופי של האזור המנותח.
  • נטייה אינדיווידואלית להצטלקות מוגברת. ישנם מטופלים להם נטייה להצטלקות משמעותית, צלקות קלואידיות וכד' ללא סיבה ברורה.

האם מראה הצלקת משתנה עם הזמן?

לאחר סיום תקופת ההחלמה מהניתוח (כולל שחזור במידת הצורך) העור צומח מעל הפצע הניתוחי ומתפתח גלד שבסופו של דבר נושר ומותיר אחריו צלקת. בתחילה, האזור צפוי להיום אדום, מגורה, מורם ובולט. בשלב השני הצלקת מתייצבת וצבעה מתבהר. לאחר כ-12 עד 18 חודשים מרבית המטופלים מדווחים על שיפור ניכר במראה הצלקת.

מהן צלקות אבנורמליות (Abnormal Scarring)? מה גורם להיווצרותן?

צלקות אבנורמליות או צלקות פתולוגיות הן תוצאה של ייצור רקמות מוגבר באזור הצלקת. במצב תקין, הגוף מייצר רקמות חדשות במידה הנכונה והצלקת שנוצרת עדינה למראה ולתחושה. במצב לא תקין לאומת זאת, ישנו "מאמץ יתר" של הגוף והצלקת שנוצרת בולטת ועבה מן הרגיל ועשויה במקרים מסוימים להיות רגישה למגע ואפילו להגביל תנועה. ישנם שני סוגים של צלקות אבנורמליות נפוצות:

  • צלקת קלואידית – הצטלקות עבה, מעוגלת, החורגת מגבולות הפצע הניתוחי, כהה ובולטת מספר סנטימטרים מעל פני העור. צלקות מסוג זה יכולות להופיע חודשים ואף שנים לאחר הניתוח והן לא יחלפו מעצמן ללא טיפול.
  • צלקת היפרטרופית – הצטלקות מוגבהת ומעובה בגוון ורוד עד אדום. מופיעה לרוב עד חודשיים מיום הניתוח. צלקות היפרטרופיות יכולות להשתפר עם הזמן גם ללא טיפול אך במרבית המקרים טיפול מתאים יכול להוביל לתוצאות אסתטיות טובות בהרבה.

מה ניתן לעשות כדי לתמוך בהחלמה אסתטית של צלקת לאחר הסרת נגע עורי?

הבחירה בניתוח מוז הנערך על ידי מומחה ברפואה פלסטית בנוסף להיותו מנתח מוז, מעלה משמעותית את הסיכוי להחלמה אסתטית. למנתח פלסטי ראייה אסתטית מפותחת, ההכשרה והכישורים הנדרשים לסגירה מיטבית של הפצע הניתוחי. לאחר הניתוח, יש לשמור על הנחיות הטיפול בפצע בקפדנות כולל הימנעות מחשיפת האזור לאור השמש והימנעות מעישון. יש להגיע לכל פגישות המעקב כפי שיקבעו על ידי הרופא.

מה הן ההנחיות לטיפול בצלקת לאחר ניתוח מוז?

  • יש להימנע מחשיפה לשמש במשך שנה מיום הניתוח. חשיפה לשמש של האזור הניתוחי תגרום לפיגמנטציה שונה של הצלקת הניתוחית. חשוב להקפיד על מריחת קרם הגנה ושימוש בכובע רחב שוליים. בשהייה ממושכת מחוץ לבית מומלץ לשים פלסטר על האזור הניתוחי.
  • שימון המקום – עם ווזלין/קרמים מעושרים בוויטמין E.
  • שימוש ביריעת צלקת במידה והצלקת מורמת או אדומה (לאחר ייעוץ רופא).

בנוסף, ניתן לשקול טיפולים מתקדמים הכוללים מכשור רפואי ייעודי והזרקת חומרים טיפוליים המיועדים לשיפור מראה הצלקת. יש להתייעץ על כך עם הרופא המנתח שיוכל להמליץ על העיתוי הנכון להתחלת הטיפולים המשלימים, סוג הטיפול ומשך הטיפול הנכון ביותר להשגת התוצאות האסתטיות הטובות ביותר.

Picture of ד"ר עידו ליסי
ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs