השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
עידו ליסי רופא מומחה לניתוח מוז

רופא מומחה לניתוח מוז

תוכן עניינים

ניתוח מוז (Mohs Micrographic Surgery) המכונה גם ניתוח מוהס או מוהז הוא הליך כירורגי להסרת גידולים עוריים סרטניים (או החשודים כסרטניים). ההבדל המרכזי בין שיטות אחרות להסרת נגעים עוריים לבין ניתוח מוז הוא אבחון שולי הגידול במהלך הפרוצדורה. הדבר מאפשר למנתח המוז לוודא בשיעור גובה שהגידול אכן הוסר במלואו על כל שוליו. הטכניקה הכירורגית דורשת מיומנות גבוהה לצד היכולת לאבחן את הרקמות שהוסרו. מה ההבדל בין ניתוח מוז חלקי לניתוח מוז מלא? כיצד בוחרים רופא מומחה לניתוח מוז?

האם ניתוח מוז הוא האופציה הכירורגית המועדפת להסרת נגעים עוריים?

לניתוח מוז כ-99% הצלחה בהסרה של נגעים מסוג SCC ו-BCC . ההליך נחשב לסטנדרט הטיפולי הגבוה ביותר בהסרה של נגעים סרטניים או החשודים כסרטניים. מרבית ניתוחי המוז מבוצעים באזורים רגישים אסתטית כגון הפנים, גב כף היד והזרועות. אחת הסיבות לכך היא שבניתוח מוז מוסרת כמות מינימלית של רקמה וישנו סיכוי טוב יותר לכך שהצלקת שנוצרת תהיה קטנה יחסית לשיטות הסרה אגרסיביות יותר. כמו כן, כאשר יש צורך בשחזור האזור שנותח, ניתוח מוז הוא האופציה המועדפת ולעיתים היחידה, מכיוון שאחוזי ההצלחה של הניתוח גבוהים במיוחד. הרי לא נרצה לבצע שחזור רק כדי לגלות במועד מאוחר יותר שנותרה רקמה סרטנית באזור ויש לבצע הליך כירורגי נוסף.

מי הוא מנתח מוז?

מנתח מוז (Mohs Surgeon) הוא רופא שעבר הכשרה והסמכה לביצוע ניתוח מוז. ההכשרה כוללת הסרת הגידול בשכבות דקות, אבחון פתולוגי של הרקמות שהוסרו ושחזור האזור שנותח. ייחודו של ניתוח מוז הוא בכך שהרופא המנתח הוא זה שבוחן את הרקמות שהוסרו בניתוח (סליידים היסטופתולוגיים), אין גורם שלישי המעורב באבחון הרקמות. מתחילת ההליך ועד סופו, המנתח הוא זה שאחראי על הצלחתו. נכון להיום, פרוטוקול זה הוא הדרך היחידה שבה ניתן לזהות את שולי הגידול בזמן אמת, היכן הם נמצאים בקורלציה נכונה לאזור הניתוחי והאם יש צורך בהסרת רקמות נוספות כדי להגיע לשוליים נקיים.

מהו ניתוח דמוי מוז Mohs-like Procedure?

כאמור, בניתוח מוז, הרופא המנתח הוא זה שמאבחן את הסליידים שהוכנו כחלק מההליך. הוא זה שבוחן אותם בזמן אמת ובאחריותו לוודא שהגידול אכן הוסר על שוליו. אחת הסיבות שבגללן ניתוח מוז מצליח בשיעור גבוה מאוד (כ-99%) הוא יכולתו של המנתח לעשות זאת. רק כך ניתן לוודא שהאוריינטציה של הבדיקה נכונה והנגע אכן הוסר במלואו. כאשר גורם אחר (כגון פתולוג) הוא זה שמאבחן את הרקמות שהוסרו ההליך מכונה פסודומוז או ניתוח דמוי מוז והוא אינו כולל את היתרונות של ניתוח מוז מלא המבוצע מתחילתו ועד סופו על ידי מנתח מוז.

האם ישנה חשיבות בבחירת רופא מומחה בכירורגיה פלסטית לביצוע ניתוח מוז?

כל הליך כירורגי הכולל הסרה של רקמות עוריות ישאיר סימן ניתוחי. מטבע הדברים, מטופלים חוששים מהיווצרותה של צלקת, במיוחד באזורים רגישים אסתטית כמו הפנים, האוזניים, הזרועות וגב כף היד. כאשר מדובר על ניתוח באיברים בולטים ומשמעותיים כמו האף למשל, צלקת גדולה עשויה לגרום לפגיעה אסתטית נרחבת. לכן, מנתח מוז שהוא גם מומחה לרפואה פלסטית הוא הרופא המועדף במקרים אלו. למומחה ברפואה פלסטית ראייה אסתטית רחבה ו"ארגז כלים" כירורגיים שרופאים אחרים לא מחזיקים בהם. באזורים בהם יש צורך בשחזור כגון העפעפיים השפתיים והאוזניים, למומחה ברפואה פלסטית יתרון גדול ביכולתו לבצע שחזור באופן מדויק ונאה.

כיצד בוחרים רופא מומחה לניתוח מוז?

כדי לקבל את כל היתרונות של ניתוח מוז מלא יש ראשית לוודא שההליך כולו אכן נעשה על ידי מומחה בכירורגיה. שנית, יש לוודא שאין צד ג' שקורא ומאבחן את הרקמות שהוסרו. שלישית, במיוחד בניתוחים העתידיים להתבצע באזורים רגישים אסתטית, מומלץ לבחור במנתח מוז מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית עם הכשרה לניתוחי מוז ומחזיק בכל הידע והכישורים הדרושים לביצוע ההליך בצורה האסתטית ביותר. מומחה לניתוח מוז יכול לתת מענה שחזורי רחב יותר, להציע פתרונות גם למקרים הדורשים שחזור מורכב ולבצע את השחזור על הצד הטוב ביותר.

תמונה של ד"ר עידו ליסי
ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs