השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

X
קרטוזה אקטינית

קרטוזה אקטינית / קרנת עור אקטינית (Actinic Keratosis)

תוכן עניינים

קרטוזה אקטינית (Solar keratosis) הוא נגע עורי שכיח, במיוחד בגילאים מתקדמים. במרבית המקרים, הופעתו של הנגע היא עדות לנזק מצטבר מחשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש. איך נראית קרטוזה אקטינית? האם היא דורשת טיפול? האם מדובר על נגע סרטני ומהי הפרגנוזה למי שאובחן עם קרטוזה אקטינית?

איך נראית קרטוזה אקטינית? מהם "הדגלים האדומים"?

קרטוזה אקטינית מופיעה לרוב באזורים החשופים לקרינת השמש כגון הידיים, המחשוף, הפנים, הצוואר והראש (נפוץ בגברים קרחים). הנגע מופיע ככתם פיגמנטי בעל גוון אדום או ורוד, לבן או חום בהיר לרוב בעל מרקם מחוספס וגס, יבש וקשקשי. לעיתים ישנו גרד או רגישות למגע. במקרים נדירים יופיע דימום באזור. גודלו ההתחלתי של הנגע הוא כשל נקודת חן קטנה אך הוא יכול לגדול לממדים נרחבים יותר עם הזמן. במקרים רבים, קל יותר לזהות קרטוזה אקטינית על ידי מישוש מאשר הסתכלות (העור יבש וגס למגע).

מהם גורמי הסיכון?

ישנם כמה גורמי סיכון להופעתה של קרטוזה אקטינית:

  • חשיפה מרובה לקרינת השמש או מיטות שיזוף הפולטות קרינת UV.
  • בעלי עור בהיר רגישים יותר להתפתחותה של קרטוזה אקטינית.
  • מרבית המקרים מאובחנים באנשים מעל גיל 40.
  • מערכת חיסונית מוחלשת (למשל בקרב מדוכאי חיסון).

כיצד מאבחנים קרטוזה אקטינית?

האבחון נעשה על ידי רופא עור בבדיקה קלינית. ניתן לזהות את הנגעים על פי המראה האופייני שלהם ובמישוש. במקרים מסוימים, הרופא יבקש לעשות ביופסיה כדי לבדוק האם הרקמה נמצאת במצב טרום סרטני או סרטני ולאפשר התאמת הטיפול הנכון.

האם מדובר על גידול סרטני?

בכ-5 עד 10 אחוז מן המקרים קרטוזה אקטינית תתפתח לכדי סרטן העור מסוג SCC (Squamous Cell Carcinoma). לא ניתן לדעת מראש האם הרקמה אכן תפתח מתאפיינים סרטניים לכן, בכל הופעה של תסמינם המעידים על התפתחותה של קרטוזה אקטינית חשוב לפנות לרופא עור לקבלת אבחון.

מהו הטיפול בקרטוזה אקטינית?

הטיפול בהופעתם של נגעים עוריים מסוג קרטוזה אקטינית מתמקד בהסרת הנגע. הנגע לא יעבור ללא טיפול. ישן מספר אפשרויות:

  • טיפול פוטו דינמי – אפליקציה של חומרים המעלים את הרגישות לקרני אור.
  • פילינג כימי – קילוף שכבת העור העליונה ועידוד צמיחת עור חדש באזור המטופל.
  • קריו-כירורגיה (טיפול בהקפאה) – הרס הרקמה על ידי חנקן נוזלי.
  • אלקטרו כירורגיה (Electrodesiccation and curettage- C&E) – שימוש במחט או לולאה חשמלית להסרת הנגע העורי.

במקרים בהם ישנו חשד או אבחנה ברורה של התפתחות רקמה סרטנית הטיפול המועדף הוא ניתוח מוז (נקרא גם מוהס/מוהז) – Mohs micrographic surgery. זה הוא פרוטוקול כירורגי בו מוסרת כמות מינימלית של רקמה עם הסרה מדויקת של שולי הגידול. ניתוח מוז הוא ה-Gold Standard להסרת גידולים עוריים החשודים או מאובחנים כסרטניים ולו אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד (כ-99%!) ותוצאות אסתטיות מצוינות.

מהי הפרגנוזה למי שעבר טיפול להסרת קרטוזה אקטינית?

במרבית המקרים, הסרה של קרטוזה אקטינית מסתיימת בהצלחה ותוך שמירה על אסתטיקה של האזור. כדי לשמר את תוצאות הטיפול יש להקפיד על הנחיות הרופאים כולל הימנעות קפדנית מחשיפת האזור לשמש (גם בחורף). אך מי שאובחן עם קרטוזה אקטינית נמצא בקבוצת סיכון לפתח נגעים דומים בעתיד ובעל סיכון גבוה מהממוצע להתפתחותו של סרטן העור מסוג SCC. לכן, ישנה חשיבות מכרעת להגעה לכל פגישות המעקב כפי שיקבעו על ידי הרופא המטפלו, אבחון וטיפול בכל נגע עורי חדש. אבחון מוקדם יאפשר טיפול שמרני, ואם אכן מדובר על נגע עם מאפיינים סרטניים, אף להציל חיים.

תמונה של ד"ר עידו ליסי
ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנתח Mohs

ד"ר עידו ליסי

ד"ר עידו ליסי

מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית מנתח Mohs